Zoeken
  • baerbelweiligmann

Hoe rituelen je helpen in tijden van Corona

Bijgewerkt: mrt 9

BLOGS DE RITUELENCOACH



Nu er zoveel mensen thuiswerken, hoor ik vaak dezelfde verhalen. Mensen voelen minder binding met hun team of met het bedrijf. Ze hebben er moeite mee zich te concentreren. De scheiding tussen werk en privé vervaagt. Je bent overdag misschien minder productief en werkt daarom ’s avonds nog door… Dit zijn stuk voor stuk dingen die je kunt aanpakken door rituelen in te zetten.


Scheiding tussen werk en privé

Je werkt thuis en je leeft thuis. Dat maakt het moeilijker om een scheiding te maken tussen wat werk is en wat privé, maar die harde grens is ook meer nodig dan ooit. Als je op kantoor werkt, dan heb je de reis naar huis om de dag te laten bezinken. Dit overgangsritueel zorgt ervoor dat wanneer je jouw voordeur door bent gestapt, je echt thuis bent.

Wat er nu veel gebeurt, is dat we terechtkomen in zo’n grijs overgangsgebied, waarbij we een soort van klaar zijn, maar een beetje gaan lopen internetten of nog half aan het werk zijn. Geen wonder dat je brein er dan moeite mee heeft de dag af te sluiten!


Rituelen om de werkdag af te sluiten

Er zijn veel dingen die je kunt doen om die overgang ook te creëren als je thuis bent. Je kunt dingen doen die je voorheen deed gedurende je reistijd, of juist iets totaal nieuws proberen. Het doel van deze kleine rituelen is om je brein te laten weten dat het tijd is voor een nieuwe fase van de dag. Hierdoor ben je in de avonden meer ontspannen, én dat zorgt er weer voor dat je overdag productiever kunt zijn. Je voorkomt zo dat je hersenen constant bezig zijn met alle dingen die nog moeten.


Als de wijzers van de klok aangeven dat het tijd is om te stoppen met werken, probeer dan eens een of enkele van de volgende rituelen.

  • Bewuste handelingen: Door bepaalde dingen bewust te doen, creëer je een signaal in je brein dat je werkdag erop zit. Klik bijvoorbeeld alle programma’s en webpagina’s weg op het moment dat jouw werkdag erop zit. Of nog beter: sluit je computer af. Eindig met een kop thee om de dag bewust af te sluiten en ruim je werkplek helemaal op, zodat het weer klaar is voor de volgende dag.

  • Bewegen: Het grootste deel van de dag zitten we. Daarom kan het juist lekker zijn om na je werkdag even te bewegen. Je kunt heel actief gaan sporten, maar een korte wandeling is ook al genoeg om je brein weer even in een andere stand te zetten.

  • Sociale activiteiten: Zeker in de tijden van social distancing is het belangrijk om actief contact te blijven leggen met je vrienden en familie. Een ideale manier om dit te doen is door na je werkdag iemand te bellen om bij te praten. Ook kun je ervoor kiezen om iedere dag een activiteit te doen met je gezin (perfect te combineren met bewegen).

  • Huishoudelijke taken: Koken moet sowieso gebeuren, maar het werkt ook als een perfect overgangsritueel. Je doet het bewust, je bent in beweging en als je samen met iemand kookt of ondertussen met iemand belt, heb je het beste van alle opties gecombineerd. Door een paar minuten je huis schoon te maken nadat je je laptop dicht hebt geklapt, of door dit moment te kiezen om op te ruimen, te wassen of te koken, creëer je een duidelijke overgang van je werk naar je privéleven.


Vind jij het juist wel fijn om aan het eind van je werkdag even een tijdje ongegeneerd door social media te scrollen? Dan kan dat ook je overgangsritueel zijn. Maar social media is zo gemaakt dat het onze aandacht vast wil houden, dus zet voor jezelf een timer van de tijd die jij eraan wilt besteden, zodat er een duidelijk einde is. Anders verliest het de kracht als overgangsritueel.











3 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven